Thursday, February 4, 2010

JAGA SENDI ANDA


SENAMAN adalah sebahagian daripada proses penting penjagaan sendi, terutama bagi pesakit artritis kanak-kanak.

Pada minggu pertama, ulang 10 kali bagi setiap belah kaki. Pada minggu kedua, gandakan ulangan kepada 20 kali dan 30 kali pada minggu ketiga.

Meluruskan lutut. Luruskan kaki dan cuba rapatkan kedua-dua lutut. Tahan selama lima saat.

Angkat kaki yang lurus. Luruskan kaki dan angkat sebelah kaki setinggi 15 sentimeter (enam inci) dan tahan selama dua saat. Ulang untuk kaki sebelah lagi.

Angkat kaki mengiring. Baring mengiring, luruskan badan dan kaki. Angkat kaki. Pastikan badan dan kaki dalam keadaan lurus.

Angkat kaki secara meniarap. Baring secara meniarap dan cuba angkat sebelah kaki. Tahan beberapa saat. Ulang untuk kaki sebelah lagi.

Mengangkat kepala dan bahu. Masih dalam keadaan meniarap, luruskan tangan ke belakang. Tarik bahu ke belakang, angkat kepala dan bahu perlahan-lahan.

Bangun-duduk. Baring dan bengkokkan lutut. Perlahan-lahan, angkat kepala, bahu dan badan sehingga kedudukan seolah-olah duduk. Cuba setakat yang mampu.

Jambatan. Baring dan bengkokkan lutut. Cuba angkat punggung setinggi yang boleh dan bertahan selama lima saat.

Katak. Baring dan bengkokkan lutut. Cuba kangkang (lutut kiri dijatuhkan ke arah kiri dan lutut kanan ke arah kanan) dan rapatkan lutut semula.

Pusingan lutut. Baring, bengkokkan kaki dan rapatkan lutut. Jatuhkan kedua-dua kaki ke sebelah kiri dan kemudian ke sebelah kanan. Pastikan bahu pada kedudukan rata di atas tilam.

Lutut ke dada. Baring dan luruskan kaki. Bengkokkan sebelah kaki dan cuba rapatkan lutut ke dada. Luruskan kaki semula. Ulang 10 kali kemudian barulah beralih ke kaki sebelah lagi.

Meluruskan kaki. Duduk di tepi katil dan cuba luruskan kaki sedaya mungkin. Bertahan lima saat dan ulang 10 kali. Ulang untuk kaki sebelah lagi.

Menjingkit. Berdiri tegak dan cuba berjingkit. Pastikan kaki lurus sepanjang senaman ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...